И до днес няма единодушие какво означава всеки цвят в знамето и разположението им.
Но нека първо да докажем, че този вид на знамето не е случайност. През целия период на Османското робство байраците на Българските чети и хайдушки дружини са съставени основно и само от три цвята.
Знамената са били ту зелено-бели, ту червено-бели, ту само зелени, ту червено-зелени, а в някои случаи са съдържали и трите споменати цвята. Пръв Георги Раковски обръща внимание на това, какво трябва да бъде знамето на свободна България. Великия наш националист и пръв идеолог на организираната ни революционна борба за национално освобождение казва, че Българското знаме задължително трябва да се състои от бял, зелен и червен цвят.
Как стига той до този извод? Като се запознава със същността на своя народ и неговия произход.
Раковски, освен създател на национално-освободителното движение на българите, е и първият, който открива и прави опит да оповести сред българите, какъв е техния произход.
Пръв той говори за нашата принадлежност към цивилизованите народи на Изтока. Така, макар и леко хаотично и с някои заблуди и допуснати неточности Раковски, с малкото налична информация, успява да насочи историческата ни наука в правилна посока.
Която, за съжаление, не е следвана днес, след 150 години и хиляди намерени свидетелства - официалната теза в Българската историческа наука е по-далеч от истината, отколкото тогава.
Как стига той до този извод? Като се запознава със същността на своя народ и неговия произход.
Раковски, освен създател на национално-освободителното движение на българите, е и първият, който открива и прави опит да оповести сред българите, какъв е техния произход.
Пръв той говори за нашата принадлежност към цивилизованите народи на Изтока. Така, макар и леко хаотично и с някои заблуди и допуснати неточности Раковски, с малкото налична информация, успява да насочи историческата ни наука в правилна посока.
Която, за съжаление, не е следвана днес, след 150 години и хиляди намерени свидетелства - официалната теза в Българската историческа наука е по-далеч от истината, отколкото тогава.
"Ние сме арийци, и доказателство за това е нашето народностно име Болг-ари" - Г. С. Раковски
Сега да видим, защо Раковски и стотиците български воеводи през Турското робство, избират точно тези три цвята.
Днес знаем, че по някакви незнайни причини "се смята", че цветовете на славянските народи са бяло, синьо и червено. От тези три цвята са съставени знамената на повечето славянски държави: Русия, Сърбия, Словакия и Чехия.
В същите цветове, обаче, e и флагът на Великобритания, а това трябва да означава нещо, нали?
Нашето знаме е различно. Дори и според знамето ние не сме славяни. Но ако не сме славяни, тогава към коя друга група индоевропейски народи спадаме?
Днес знаем, че по някакви незнайни причини "се смята", че цветовете на славянските народи са бяло, синьо и червено. От тези три цвята са съставени знамената на повечето славянски държави: Русия, Сърбия, Словакия и Чехия.
В същите цветове, обаче, e и флагът на Великобритания, а това трябва да означава нещо, нали?
Нашето знаме е различно. Дори и според знамето ние не сме славяни. Но ако не сме славяни, тогава към коя друга група индоевропейски народи спадаме?
Знамената на България, Иран, Таджикистан, Индия, Кюрдистан и Волжка България. Всички те в миналото са били земи, където се е развивала индо-иранската цивилизация. Именно поради тази причина, Раковски е желаел България да се възвърне към старото семейство и да ни постави там, където винаги сме били - цивилизационен лидер на света и горд представител на индо-иранските арийски народи.
И така, вече е ясно за кои народи е характерно знаме, като нашето. Сега да видим, наистина, какво символизира.
При всички индоирански народи трите цвята символизират едно и също - трите основни съсловия на обществото.
Бяло - духовенство, зелено - работници, червено - войници. Трите цвята са разположени хоризонтално - също не случайно. Те символизират разделението на тези съсловия и тяхната разлика в йерархично отношение. На първо място в българския флаг е поставен белият цвят- символ на духа и духовността. Макар и войнствен по принуда, но по същност миролюбив народ, ние сме оставили червеното най-отдолу на нашето знаме. Интересно е, че по време на война, българското знаме се обръща наобратно, т. е. с червения цвят най-отгоре. Така нашия флаг се превръща наистина в един символ на нашата национална идентичност, древен произход и народностна мощ.
И да не забравим флаговете на Унгария и Италия.
Тези земи пък са свързани с нас, българите, с това, че сме ги населили, пътувайки на запад по континента.
Например за Унгария.
Например за Унгария.
Ще кажете какво пък имаме там.
А не ви ли е направило впечатление, че унгарците наричат себе си "мадьяр" или "маджари" както е известно у нас.
Държавата им е Унгария, а те не са унгарци, а маджари! Това има своите исторически корени, защото те са пристигнали от тундрата на Сибир, близо до долното течение на река Об, прекосявайки планинската верига Урал. Пристигнали са в земите на оногурите, които са били част от племената, към които са били и аспаруховите българи.
Тоест за маджарите, тези земи са били Оногурия. Те са се заселили в тях и са приели името на държавата си от оногурите, което е дошло до наши дни като ... Унгария. А как се пише тя на латиница? HUNgaro, нали?
А не ви ли е направило впечатление, че унгарците наричат себе си "мадьяр" или "маджари" както е известно у нас.
Държавата им е Унгария, а те не са унгарци, а маджари! Това има своите исторически корени, защото те са пристигнали от тундрата на Сибир, близо до долното течение на река Об, прекосявайки планинската верига Урал. Пристигнали са в земите на оногурите, които са били част от племената, към които са били и аспаруховите българи.
Тоест за маджарите, тези земи са били Оногурия. Те са се заселили в тях и са приели името на държавата си от оногурите, което е дошло до наши дни като ... Унгария. А как се пише тя на латиница? HUNgaro, нали?
А за Италия - за Италия дори няма какво да споменавам. Всички знаем къде са се заселили българите на Алцек.
А скоро ще стане известно и кои са били загадъчните етруски, от които римляните са възприели, всъщност наследили, своето държавно управление.
Народът белги или болги, е останал известен с името образувано по същия начин, според името на главния му град Бела – беласки, на гръцки Пела – пеласги.
Както вече писах, в определено историческо време, там превес взема народът мигдони, които по-късно стават македони и част от територията известна преди това като Белаския, започва да се нарича Македония.
По същия начин, с окончанието СКИ, освен беласки, са образувани и имената етруски, баски, а и на други народи. Според историческите сведения, етруските се преселват на Апенинския полуостров от средната част на Балканския полуостров - Северозападна България и Източна Сърбия и от района на Етрополе, където са живели трибалите. На мен не ми е известен древен град или местност - нито тук, нито там - от които етруските са получили името си, но не ми е известно и значението на имената Етър и Етро-поле.
...
Първите знамена, в които трите български цвята са в днешния порядък са знамето на Старозогорските въстаници от 1875 г. и на Врачанския комитет от 1876 година. Но върху избора на българско национално знаме оказва най-силно влияние знамето, ушито от дъщерята на Иван Параскевов - Стилияна от румънския град Браила. То е предадено на българските доброволци, участващи в Руско-турската война - второто, известно опълченско знаме след Самарското. То е квадратно, с лъв и надпис "БЪЛГАРИЯ" в средата. Това знаме днес е част от колекцията знамена на Националния Военноисторически музей.
Народът белги или болги, е останал известен с името образувано по същия начин, според името на главния му град Бела – беласки, на гръцки Пела – пеласги.
Както вече писах, в определено историческо време, там превес взема народът мигдони, които по-късно стават македони и част от територията известна преди това като Белаския, започва да се нарича Македония.
По същия начин, с окончанието СКИ, освен беласки, са образувани и имената етруски, баски, а и на други народи. Според историческите сведения, етруските се преселват на Апенинския полуостров от средната част на Балканския полуостров - Северозападна България и Източна Сърбия и от района на Етрополе, където са живели трибалите. На мен не ми е известен древен град или местност - нито тук, нито там - от които етруските са получили името си, но не ми е известно и значението на имената Етър и Етро-поле.
...
Първите знамена, в които трите български цвята са в днешния порядък са знамето на Старозогорските въстаници от 1875 г. и на Врачанския комитет от 1876 година. Но върху избора на българско национално знаме оказва най-силно влияние знамето, ушито от дъщерята на Иван Параскевов - Стилияна от румънския град Браила. То е предадено на българските доброволци, участващи в Руско-турската война - второто, известно опълченско знаме след Самарското. То е квадратно, с лъв и надпис "БЪЛГАРИЯ" в средата. Това знаме днес е част от колекцията знамена на Националния Военноисторически музей.
ОТКРИТИ ВРАТА И ПЪЛНИ УСТА
В старобългарския език съществителното име врата е било от ср.р. и е имало форма САМО в мн.ч. и никаква друга. Поради това прилагателното към врата СЪЩО е било в мн.ч. - например "закрити врата".
В последствие думата ”врата” е била преосмислена като съществително от ед.ч. и заради окончанието -а е преминала към думите от ж.р.
Все пак, в някои словосъчетания се е съхранила старата характеристика, което обяснява израза ”закрити врата”. Това идва още от едно време, когато се приемало, че вратата може да има две крила (затова и “заКРИти”).
По-лесно бихме разбрали тази странна сега форма, ако приемем, че вратата има две крила. Крило е от среден род. И тогава казваме открити крила, както и открити врата. Това съчетание изглежда толкова странно днес. Както и не може да кажем едно врато. Формата е била само в множествено число - врата.
Има доста подобни примери: градски врата, пътни врата, входни врата, черковни врата, райски врата и др. Сред тях е и Ботевото “... овчар го даде майка му, по чужди врата да ходи…”, проходът Траянови врата и дунавският пролом Железни врата.
Град Враца носи името на прохода Вратцáта. Там е била и крепоста Вратица. Това не е умалително име на врата, а е думата “вратища”, променена вероятно от гръцкия изговор. По подобен начин гърците са променили и имената на Белащица (гръц. Беласица), Дебръщица (гръц. Дебрасица) и въобще - от “..щица” на “..сица”.
Аналогични са словосъчетанията с друга дума в българския език - уста: отворени уста, големи уста, широки уста, пълни уста. Съществителното уста също е било от ср.р. мн.ч. в старобългарския език и е извървяло граматическия път на думата врата – до ж.р. ед.ч.
БАЛКАН
От къде идва името Балкан? Това име не е турско, а е простонародното название, с което българите са наричали най-важната си планина.
От къде идва името Балкан? Това име не е турско, а е простонародното название, с което българите са наричали най-важната си планина.
Една от теориите е, че идва от БЕЛ КАН - бела канара, бяла планина. Защо бяла? Ами защото снега се задържа по нея до късна пролет и при ясен ден се вижда като една бяла ивица даже от 80 км разстояние.
Жители от капанското село Дряновец, казвали на големите бели тикви балки. Що се отнася до по-древното име Химеон или Хемос то също има отношение към думата сняг. Името на Хималаите произлиза от същият корен - хима-зима има значение на сняг. Към тази поредица трябва да се добави и името Имеон. Значението е сняг, зима, като нейния най-древен вариант е бил хима.
Друга теория е от БАЛ, означаваща БИК (вол, bull на английски), и КАНА, означава величествен, всемогъщ, извисяващ се над всичко.
Бал-ка̀на е тракийското име на Стара планина и буквално означавало величествен бик, полегнал огромен бик - вероятно така е изглеждала тази планина в очите на траките, сравнена с другите ниски планини и хълмове наоколо. Впоследствие думата Балка̀на освен название е придобила смисъл на планина.
Наскоро направих едно откритие за себе си.
Четох книга на Васил Априлов. В нея той описва градовете на север и на юг от Стара планина, в които вече има български училища. Това, разбира се са Габрово, Троян, Котел, Сливен, Карлово и други. За всички тях, в описанието за селището, неизменно споменава, че се намират в полите на Балкана.
Но, когато започва описанието за Калофер, споменава отново, че е в полите на Балкана и добавя - само на 8.5 км от Стара планина. Опааа!
Излиза, че в тогавашните понятия Стара планина е била само средната, най-висока част на Балкана. Дори може би е ставало въпрос за самия връх, днес Ботев, който аз знам, че са наричали Юмрук-чал. Защото едно време с думата "планина" са обозначавали всеки по-голям масив. Например днешната Рила планина, едно време е била съставена от множество планини. Тя дори е наричана рилска пустиня.
ХАН И КАН
Наскоро направих едно откритие за себе си.
Четох книга на Васил Априлов. В нея той описва градовете на север и на юг от Стара планина, в които вече има български училища. Това, разбира се са Габрово, Троян, Котел, Сливен, Карлово и други. За всички тях, в описанието за селището, неизменно споменава, че се намират в полите на Балкана.
Но, когато започва описанието за Калофер, споменава отново, че е в полите на Балкана и добавя - само на 8.5 км от Стара планина. Опааа!
Излиза, че в тогавашните понятия Стара планина е била само средната, най-висока част на Балкана. Дори може би е ставало въпрос за самия връх, днес Ботев, който аз знам, че са наричали Юмрук-чал. Защото едно време с думата "планина" са обозначавали всеки по-голям масив. Например днешната Рила планина, едно време е била съставена от множество планини. Тя дори е наричана рилска пустиня.
ХАН И КАН
Титлата КА̀НА си е чисто балка̀рско (българско) название, дошло от тракийския език, и ако има някаква близост с другата използвана от съседните ирански и тюркски народи титла – ХАН, това е титла, която не българите са взели от персийците, а обратно - персийците са заимствали българското КАНА и са го съкратили на CHAN - КАН или ХАН!
Докато думата ХАН е в мъжки род, титлата КАНА според окончанията в българския език е в женски род, както думата БАЩА, затова е неправилно от гледна точка на днешната българска граматика КАНА да се членува на КАНЪТ (не казваме БАЩЪТ, а БАЩАТА). Още повече че КАНЪТ винаги ще прилича на ХАНЪТ и още дълго ще ни причисляват към тюркските народи, каквито ние не сме. Правилното е КАНАТА, колкото и необичайно да ни звучи. Впоследствие титлата КАНА се обогатява на КАНА СЮ БИГИ (КАНА ОТ БОГА) – KANAΣYBIΓI или KANAΣYBHΓH, както е известно изписването на тази титла от гръцки. В българския език все още има следи от тракийската и българската дума КАНА и това е КАНСКИ: кански мъки, кански усилия, кански писък, кански рев и др. Смислово КАНСКИ означава неимоверно силно, мощно, нещо в най-висока възможна степен.
БАЩА
Баща идва от думите баш (главен) и ата - баща. Но не е турска, известно е прозвището на хан Кубрат, което е било Баща, Бащу - тоест бащицата.
Според мен думата "отец" също води към тракийския корен "ата", че и другата, използвана днес дума за баща - татко.
Погледни знамето на Литва, а ако не знаеш направи справка за езиковите връзки между литовския език и българския. Това би добавило още парченца към пъзела, който е учудващо пъстър.
ОтговорИзтриванеи да има нещо в статията, то се губи от неграмотност и необразованост...чалга писачи, чукча не читател, чукча писател!
ОтговорИзтриванеКански - не идва от фестивалния град Кан, а от ястреба каня, често срещан на територията българия...цвета на знамето - от цвета на чакрите(затова знамето се обръща при война)
Вие цитирате Раковски, тогава къде оставяте това негово изказване:
ОтговорИзтриване„Тойзи многочислен Тракийски народ, който носил разны имена по пределите си, не йе можялъ да бъди друг народъ освен народа, кой носи обштото имя Славянъ, а чястно по предела си когото всякъ от тях обитава, носи особно имя, кое йе станало народно въ него. Кату съображи чьловек днешното положение на Славяныте, с тогавашното, вижда самата истина на това Иродотово свидетелство въ всяко отношение. …Пример. Българите са близо 7 милиона, кои носят това обшто име кату народно, нъ имат и особни неколко си имена. Както сред Старо-планинските Българи, живеещите на въсточната страна, в Тракийските равнини, Българи называват Ромънци и мястото Ромъния. А живеещите на северните страни Българи се в Стара Планина до подножията й назовават Загорци. Живеещите же в Видинската област назовават Шопи, други – полянци, други – Рубци, Дуплювци, и други другче, а тии сички сами себе назовават Българи, Блъгари или Булгари.”